ספור 5 מפורטוגל
הצילו!

מה עושות נשים עירומות וגברים עם איברי מין בחזית הקתדרלה בפורטוגל?
 
מהמאה ה 11 ואילך מתפתח דפוס חדש של פיסול בקתדרלות הרומנסקיות והגותיות, בתקופה זו חוזר הפיסול המונומנטלי לעולם האמנות בעיקר בצרפת אך גם בספרד ופורטוגל. את עבודות הפיסול באבן אפשר למצוא בשערי הכנסייה, בכותרות העמודים, בגג הכנסייה ובחצרות המנזרים. כאשר בחזית הכנסייה מצויים הספורים הנוצריים ובשאר חלקי הכנסייה גולפו באבן עולם מרתק של יצורים דימיונים, מפלצות, גריפונים, דרקונים, גרגוילים, דמויות אנוש במצבים מוזרים, מסכות ועוד.
 


באטליה- פורטוגל

המרכיבים האדריכלים של הכנסייה היוו המחשה למעשי הקודש והגאולה ומולם הוצב עולם החטאים ומקבלי העונש, ירושלים של קדושה מול הארציות כעולם שבו החוטאים נענשים.

הדת בימי הביניים היתה מרכזית בחיי היומיום. אירועים דתיים הקשורים לדת הינחו את המאמינים עוד שנים קודם לבניית הקתדראלות הגדולות, אבל בנייתן של הקתדראלות אפשרה שימת דגש על הדת גם באופן ייצוגי ולא רק דתי רוחני, הקתדראלות היוו מבני פולחן וכמקום לשרידים של הדמויות הקדושות (רליקים).

 

הקתדרלה בראגה- פורטוגל (הצלם: Jose Goncalves.)
 
מהתקופה הרומנסקית ולאחר מכן בתקופה הגותית, אלמנט הדקורטיבי המעודף היה מערכת של חיות מוזרות, דמויות משונות בעלות ביטוי חילוני שהיו קשורות לעולם הפגאני ולאגדות הקדומות. חלק הן המפלצות (גרגולים - גרגויל כיצור גרוטסקי מגולף משמש כזרבובית שנועד להעביר מים מן הגג הרחק מקיר הבניין, ובכך למנוע מי גשם שיזלגו על קירות הבניין או על האנשים, פרוש המלה גרון/ בית בליעה) שקיבלו ביטויי ויזואלי כמרזבים היוצאים מהגג אך לא שמשו רק כאביזר פונקציונאלי אלא גם כמגני הקתדרלה מפני רוחות ושדים וחטאים. רובם של הגרגוילים נראים כמפלצות, שדים, דרקונים וחיות מוזרות אך ישנם גם דימויים של נשים, גברים כשהם במצבים שונים, עירום, איברי מין כאשר הם מוצגים לראווה ובמצבים ארוטיים.
 
 

הקתדרלה בראגה- פורטוגל (הצלם: Jose Goncalves.)

נשאלת השאלה מה היו הסיבות להצגות פיסוליות אלו ברומנסק ולאחר מכן ברוב פאר והדר גם בגותיקה? ישנם מספר הסברים למעשה הפיסול האירוטי עד פורנוגרפי בקתדרלות.

ראשית חזרתו של הפיסול באבן שפסק עם נפילת האימפריה הרומית והעולם הפגאני, וכן השתרשות התרבות העממית שהיוותה השראה לעולם הנוצרי, כתבי היד היוונים והפסלים היוונים רומיים ובנוסף הצגת החטאים ועונשם על פי הדוגמה הנוצרית.
 
במערך הויזואלי ניתן למצוא ייצוגי נשים חוטאות אשר מוצגות בעירום, או כשלד, לעיתים עם חזה נפול, בטן בולטת, שער פזור ולא פעם לידה ניצבים ערפדים ונחשים המאיימים על קיומה, דמויות הנשים שימשו גם כדי להציג תכונות אנושיות טובות או רעות, גום כאלגוריה למידות הטובות או הרעות, האשה הצדיקה מול האשה החוטאת, תוך הסתמכות על קודים שהיו בעולם הפגאני וניכוסו לעולם הנוצרי.
(Vassil (edit by Ikiwaner) קתדרלת סנט יורבן
עירום שהיווה ביוון דגם להצגת היופי הנשי הופך בנצרות לתפיסה המציגה את החטא, את הארציות, דמויות טיפוסיות של נשים חוטאות, לא רק נשים אלא גם גברים, הנשים החוטאות הן בעלות חזה חשוף, בדרך כלל שערן פרוע. גברים חושפים איברי מין, הגבר הקמצן כשאיבר מינו מחוץ למכנסיו נאכל על ידי נחשים כעונש, גבר ואשה במעשה אהבה וכו', כל אלו הינם חלק מהדימויים של החוטאים  שמציגים את החטא ותאוות הבשרים האסורה על פי הנצרות. וכך הלך והשתכלל מילון הצורות הפיגורטיבי במהלך המאות 11-14. 
הכנסייה בגימרייש פורטוגל (הצלם משה אשד)

ואתם שואלים מדוע הפסלים הללו הם כמרזבים או ממוקמים בחלק העליון של הקתדרלה? והתשובה מאוד פשוטה, הפסלים הללו מציגים את מעשי החטא הנמצאים בסתירה מול הנצרות, הבשורה והגאולה, ישויות אירוטיות אלו הן מעין אות אזהרה לחוטאים, שעליהם להתמקד בתפילה, האנשים שבאים להתפלל לכנסייה שולחים מבטם למעלה לשמים למצוא את הגאולה ולשאת עיניהם לאלוהים ופוגשים את תמרורי האזהרה הללו מול עיניהם.
 

ייצוגי הדמויות והגרוטסקות מקבלים ואריאציות שונות ברחבי אירופה. דימויים פגאנים נכנסו בין מכלול הדימויים. גברים ונשים. יצוגים פאלים ואיברים נשיים שמציגים את הפוריות אבל גם את החטא הקדמון, חלק מהדימויים בעלי קונוטציות מיניות כמו דימוי של אישה מבוגרת שמחטטת באיבר מינה, גבר המטיל מימיו לתוך כד, איך זה יכול להיות מוצג בכנסייה?כמובן שאלו הם דימויים פגאנים שהוסבו לחטאים נוצריים, שתפקידם להשרות פחד ואימה מהחטא.
 

 

תמונות מטרידות כאלה היו שכיחות בעידן גותי תפקידם היה לספר את ספור חטא אדם וחוה, את החטא של האנושות ואת הגאולה והוצגו תמיד בצד החיצוני של הקתדרלה ששימשה כמפלט מן החטא.