רשמים ממסע נשים מופלא להודו

מאת: ד"ר ורדה מאייר   (הופיע באתר : http://www.asimon.co.il/)

קבוצה של  עשרים ושתיים  נשים מכל רחבי הארץ  יצאה ביחד לטיול נשים בהודו. איזוחוויה!
בקבוצה  היו נשים מגיל 42 עד 63 ולא הורגש כלל פער הגילים, לכולן היהאלמנט משותף רצונן בחוויה נשית. משך הטיול התפתחה דינאמיקה מסוג שונה, שתרמה לחוויהשל פתיחות, חופש ואחווה. 'דיבורים' של נשים, חופשיות, הרבה צחוק והנאה, וכמובןקניות בלי סוף. זה בהחלט היה שונה!

ההסברים בטיול, איך לא, שמו דגש על ההיבט הנשי. על תפקידיה המסורתיים
שלהאישה ומקומה בחברה  בעבר ובהווה, הקאסטה אליה היא שייכת והשידוך לו היא זוכה. זכורה לנו במיוחד הרצאה מאלפת ממדריכת טיולים בשם שיקה שהצטרפה אלינו באחד מימיהטיול, אישה מרשימה בשנות השלושים לחייה, בעלת תואר שני במדעי המדינה, שתיארה אתחייה של האישה ונתנה דוגמאות מחייה אישיים וסיפרה לנו כיצד היא התחתנה וכיצד הצליחהבשידוך לו זכתה.

בהמשך הטיול זכינו למפגש בלתי אמצעי שחווינו כשביקרנו משפחה הודית שחיה בפושקר, נכנסנו לראות את הבית והחדרים, שוחחנו עם אם המשפחה, הבת והכלה. ביקרנו גם בבית ספרמקומי ונפגשנו עם ילדים קטנים הלומדים יחד בקבוצות גיל שונות

משך היום טילנו בכפרים, בשווקים, ביקורנו בערים ובאתרים  מפורסמים כמו הטאג' מאהל החלומי. ואילו בערב, הגענו למלונות יפים ומהודרים שהעניקו לנו פינוק ונוחיות, בכניסה למלון זכינו  בדרך כלל לקבלת פנים חמה, כל אחת  מהנשים קיבלה שרשת פרחים, שתייה קלה ולפעמים  אף מתנה קטנה. במלון הרגענו את העיניים מהמראות  החזקיםוהייחודיים  הטיול היה מגוון, ביקרנו בניו דלהי העיר הגדולה, בארמון המהרג'הבאודאיפור, הממוקם על אגם "פיצ'ולה" ובמקדש לאל וישנו .ערכנו בקור בבית הספר לציורלמיניאטורות ונחשפנו לרזי המקצוע.

טיילנו בפושקר, כפר הציורי היושב על אחדהאגמים המקודשים להינדים. הקפנו את האגם הקדוש יחד עם עולי הרגל ופגשנו בכוהני דתשערכו את טקסי פתיחת היום ואת נעילת היום באגם. הסתובבנו מוקסמות בבאזר וניהלנו משאומתן עם הרוכלים. התרשמנו מחיי המקומיים. ובערב זכינו לראות את השקיעה הקסומה מעלגגות הכפר יחד עם עשרות תרמילאים ישראלים שקבעו את מקום מושבם בפושקר.
בג'יאפור, העיר הוורודה, הסתובבנו בסמטאות העיר העתיקה, בארמונות המהרג'ה הגדולים והמרתקיםובמצפה הכוכבים "גנ'נטר מנטר" הידוע. משם נסענו למצודת "אמבר" אליה טיפסנו על גביפילים.
בדרך לאגרה, עצרנו לביקור בעיירת הרפאים פטיפור סיקרי , עיר שנבנתה ע"יהקיסר המוגולי  אכבר ונותרה כעדות ליכולת התכנון והבנייה המפוארת של השושלתהמוגולית. היא נועדה לשמש כבירת הקיסרות, אך ננטשה כ- 16 שנה לאחר הקמתה ועד היוםעומדים על תלם בנייני הפאר, הארמונות, ההיכלות ובריכות המים כאילו שלא ננטשו מעולם  .
באגרה הטאג' מהאל המדהים אותנו ביופיו. אכן מגיע לו התואר של אחד משבעתפלאי העולם.
מבנה נפלא ומיוחד זה המסמל  יותר מכל את הודו הוא קבר שנבנה ע"יהקיסר שאה-ג'אן המוגולי כאחוזת קבר לאשתו האהובה, מומטאז מהאל, שנפטרה בזמן לידתבנם ה- 14 . בבנייה האדירה הזו עסקו סתתים, בנאים, אומנים ואומני שיבוץ באבן במשך 22 שנה.
לקראת סוף הטיול הגענו וארנאסי, שעל שפת הגנגס,  שמשמשת כמרכז דתיהינדי חשוב ביותר ואתר עלייה לרגל. בעיר יש מאות מקדשים לאלים ההינדים השוניםומגיעים  אליה מאמינים רבים לקיים תפילות, לקבל ברכות מהנזירים ולשרוף אתמתיהם.

בשחרית יצאנו לשייט על נהר הקדוש להודים וצפינו במאמינים הטובלים בשעות הבקרהמוקדמות את גופם בנהר הקדוש על מנת להכין עצמם לתפילה ולברך על השמש שהחלה להפציעבמזרח ולהאיר את היום החדש. הזריחה בה צפינו תוך כדי שייט על הגנגס האדמדם הייתהאחד מרגעי השיא של הטיול.
עם השקיעה הצטרפנו למאמינים, שלחנו בקשות ותפילותלגנגס,  הדלקנו  ושלחנו נרות בתוך קערות קטנות עם פרחים לתוך הנהר, כחלק מטקסהתפילה. בהמשך השתתפנו בטקס האש המסורתי שערך שעתיים. חוויה מדהימה

הטיול לווה על-ידי, ורדה מאייר, שדאגה לחוויה הנשית ולארגון הטיול ושי ניב המדריך.
שי חי שנתיים בהודו ומדבר הינדית שוטף. את הסבריו המעמיקים והמעניינים טיבל שי בסיפורי אגדות ותיאור חייהם של האלים ההינדים הרבים.
הטיול השאיר בנו רושם עז. הצבעים העזים של בגדי הסארי, הריחות של התבלינים, המאכלים החריפים, המקדשים היפים, ההיסטוריה המעניינת, העושר והעוני המתערבביםלסירוגין, האנשים מכניסי האורחים והנעימים,כל אלה השאירו אותנו עם טעם של עוד ורצון לשוב.